Hantera stress och oro

Många känner en inre stress och oro för sin egen hälsa och livssituation, eller kanske någon annans hälsa och liv. Det är naturligt att känna oro i en ovanlig och påfrestande tid, men det finns saker du kan göra för att försöka må så bra som möjligt.

Mer om hur du kan hantera oro och stress

Dekorativbild: Illustration på en man som går i en park

Var utomhus och rör på dig varje dag

Att vara ute och röra på sig, är bra för hälsan och för att må bra.

Fysisk aktivitet i alla former påverkar kroppen positivt. Att gå i trappor är ett enkelt sätt att stärka musklerna i benen och samtidigt förbättra konditionen. Ett annat tips är att ta dagliga promenader. Du får frisk luft och dagsljuset gör även att du blir piggare på dagen och sover bättre på natten. Passa på att vistas ute i naturen om du har möjlighet, t.ex. om du bor nära en park eller en skog. I naturen kan du vara fysiskt aktiv, men också finna lugn och möjlighet till återhämtning och reflektion.

Håll kontakten när ni inte kan träffas

När vi träffas mindre än vanligt är det lätt att känna sig ensam. Ett sätt att minska ensamheten kan vara att använda digitala lösningar för att kunna fortsätta ha kontakt med sina nära. Att hålla kontakten digitalt kan vara svårt om man ser eller hör dåligt, eller om ovant att hantera olika tekniska lösningar. Då är det extra viktigt att hålla kontakten även via telefon.

Viktigt med rutiner i vardagen

Oavsett hur dina omständigheter ser ut, är det viktigt med dagliga rutiner för sömn, fysisk aktivitet och måltider. Försök att följa dina vanliga rutiner. Ät på vanliga tider och försök skapa trivsamma måltider som ger dig aptit och matglädje. Genom att äta regelbundet och varierat får du också i dig den näring kroppen behöver. Försök också att gå och lägga dig din vanliga tid. Se till att få tillräckligt med vila och sömn.

Mer material

Här har vi samlat mer material med tips på vad du kan göra för att må så bra som möjligt trots pandemin.

Filmer med tips

I filmerna nedan har vi samlat några tips som vi hoppas kan inspirera dig att komma igång med, eller fortsätta med, hälsosamma vanor och vardagsrutiner.

Ladda ner filmerna

Ladda ner filmerna i mp4-format i vår filmspelare

Levnadsvanor

Tre goda tips

Tre sociala tips

Tre stärkande tips